Dwudziestolecie międzywojenne – Główne kierunki (tendencje) artystyczne w literaturze
Futuryści swoje przekonania formułowali w sposób prowokacyjny. Głosili potrzebę stworzenia nowej sztuki. Najważniejsze hasła to: Słowa na wolności, precz z intelektualizmem. Fascynowała ich siła i ogromna moc tłumu. Uwielbiali szybkość, pracę maszyn.
Futuryzm przyjął się zwłaszcza w przedrewolucyjnej Rosji. Nie stanowili jednak jednolitej grupy.
Polska – futuryści tutaj opierali rozwój cywilizacyjny i postęp. Szybko dostosowano się do polskich wzorców. W Krakowie powstały kluby futurystyczne: Pod Katarynką, Gałka Muszkatołowa. W czerwcu 1921 r. Bruno Jasieński zredagował i wydał pismo Jednodniówka futurystów. W Warszawie futurystom przewodzili Anatol Stern i Aleksander Wat.
- Dadaizm – kierunek artystyczny rozwijający się w latach 1916-24. Powstał w Szwajcarii, jego inicjatorem był Tristan Tzara. Jego nazwa wywodzi się od dziecięcej zabawki. Głównymi hasłami dadaistów było:
– negowanie wszystkiego, wykpienie tego, co było dotychczas
– dowolność wyrazu, odrzucenie jakichkolwiek kanonów
– odrzucenie ograniczeń składni, ortografii, gramatyki
– zerwanie z wszelką tradycją
– swoboda twórczości
– absolutna wolność
Dodaj komentarz