Dwudziestolecie międzywojenne – Główne kierunki (tendencje) artystyczne w literaturze

Futuryści swoje przekonania formułowali w sposób prowokacyjny. Głosili potrzebę stworzenia nowej sztuki. Najważniejsze hasła to: Słowa na wolności, precz z intelektualizmem. Fascynowała ich siła i ogromna moc tłumu. Uwielbiali szybkość, pracę maszyn.
Futuryzm przyjął się zwłaszcza w przedrewolucyjnej Rosji. Nie stanowili jednak jednolitej grupy.
Polska – futuryści tutaj opierali rozwój cywilizacyjny i postęp. Szybko dostosowano się do polskich wzorców. W Krakowie powstały kluby futurystyczne: Pod Katarynką, Gałka Muszkatołowa. W czerwcu 1921 r. Bruno Jasieński zredagował i wydał pismo Jednodniówka futurystów. W Warszawie futurystom przewodzili Anatol Stern i Aleksander Wat.

  • Dadaizm – kierunek artystyczny rozwijający się w latach 1916-24. Powstał w Szwajcarii, jego inicjatorem był Tristan Tzara. Jego nazwa wywodzi się od dziecięcej zabawki. Głównymi hasłami dadaistów było:
    – negowanie wszystkiego, wykpienie tego, co było dotychczas
    – dowolność wyrazu, odrzucenie jakichkolwiek kanonów
    – odrzucenie ograniczeń składni, ortografii, gramatyki
    – zerwanie z wszelką tradycją
    – swoboda twórczości
    – absolutna wolność

Strony: 1 2 3 4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.