Analiza marginalna w przedsiębiorstwie
Analiza marginalna (SAMUELSON 1998) jest jedną z metod pozwalającą wyszukać optymalny wariant wyboru w przedsiębiorstwie. Jak podaje Samuelson, w analizie marginalnej rozpatrujemy niewielkie zmiany decyzji badając czy dana zmiana przyczyni się do osiągnięcia założonego celu w większym stopniu.
Założenia w analizie marginalnej są następujące:
- 1 przedsiębiorstwo produkuje 1 dobro na 1 rynku
- celem przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku
- zmiennymi decyzyjnymi jest cena (P) oraz wielkość produkcji (Q)
Przy okazji warto przypomnieć sobie krzywą i równanie zysku.
Zysk=utarg (R) – koszty (C) = (a-VC)Q – FC – bQ(kwadrat)
Krzywa zysku jest odwróconą parabolą, której początek znajduje się na ujemnej części osi y (uwzględniamy koszty stałe).
Dodaj komentarz