Wisława Szymborska – Prospekt – Współczesny cyrograf; metamorfoza szatana
Współczesny cyrograf Prospekt Wisława Szymborska
Tekst reklamowy: odwołuje się do trzech sfer
– intelektualnej
– emocjonalnej
– norm:
* mówi jęz. odbiorcy
* nakaz i przymus
* komplementuje
* anonimowość, zwrot, bezosobowość
* wprowadza w tekst udawane pytania
Prospekt
– intelekt – Jestem pastylka na uspokojenie
– emocje – Wiem co robić z nieszczęściem
– norma
* mówi językiem odbiorcy – … powinieneś urządzić się jakoś – pastylka jest na wszystko
* rozkaz i przymus – na co czekasz, zaufaj chemicznej litości
* komplementuje – jesteś jeszcze młody, schlebia
* anonimowość, zwrot, bezosobowość
* wprowadza w tekst udawane pytania – Kto powiedział, że życie ma być odważnie przeżyte?
Wnioski:
Pastylka powoduje utratę wiary w siebie wśród ludzi. Eliminuje cierpienie, ale w ten sposób człowiek nie wie co to szczęście. Tracimy wiarę w nasze możliwości. Tabletka na pewno nie może zmniejszyć niesprawiedliwości, wiedzieć co zrobić z nieszczęściem, nie może rozwiązać problemów. Obietnice zawarte w prospekcie są fałszywe. Pastylka znieczula na zło świata, odbiera nadzieję.
Dodaj komentarz