Szkoła i edukacja od starożytności do oświecenia

1. Starożytność – nauczanie w Grecji.
Edukacja Greków zaczynała się w gimnazjum, które wywodzi się od słowa gimnasion, co pierwotnie oznaczało plac do ćwiczeń gimnastycznych. Do szkół uczęszczali tylko chłopcy, a więc wychowywali się przyszli wojownicy i żołnierze. Grecy wiedzieli, że aby stać się pełnowartościowym człowiekiem należy także wyćwiczyć swój umysł w nauce i sztuce.

Dlatego uczono muzyki, śpiewu oraz gry na instrumentach. Czytania i pisania dzieci uczyły się najczęściej prywatnie w małych grupkach, które z czasem nabrały charakteru szkoły elementarnej. Później zaczęto nauczać gramatyki i literatury, a także matematyki i fizyki, dbano o wygląd zewnętrzny. Nauczyciele w gimnazjum nazywali się Sofiści, czyli wędrowni mędrcy. W gimnazjonach wykształciły się także szkoły filozoficzne. Jedną z nich założył Platon, w świętym gaju Akademosa.

 2. Średniowiecze – rola nauki.
W średniowieczu tworzono pierwsze szkoły katedralne i klasztorne, które prowadziły dla swych uczniów bursy, czyli internaty. Szkoły te kładły szczególny nacisk na kształtowanie intelektu i charakteru wychowanków. Panowała metoda czytania i powtarzania. Jeżeli uczeń nie potrafił przytoczyć powtarzanego fragmentu, otrzymywał karę chłosty. W szkołach średniowiecznych prowadzonych przez zakonników kształciła się młodzież przeznaczona do stanu duchownego. Nauka odbywała się po łacinie.

3. Oświecenie – przemiany w wychowaniu i edukacji.
Dzięki kultowi rozumu i wiedzy wielką rolę przypisywano edukacji i wychowaniu. Młodzież była wychowywana na dwa sposoby:
* wychowanie moralne –  John Locke był zwolennikiem wychowania opartego na podstawach użyteczności społecznej, przywiązując dużą wagę do wychowania fizycznego
* wychowanie naturalne – Jean Rousseau założył, że dziecko należy wychować zgodnie z jego naturą i skłonnościami, dążył, aby dziecko swobodnie rozwijało swoje umiejętności bez żadnego przymusu
* Utylitaryzm– użyteczność kształcenia powinna służyć moralności i dobru społecznemu. Metodę pamięciowego przyswajania wiedzy zastąpiono metodą rozumową i eksperymentalną.
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.