Pojęcie i rodzaje struktur organizacyjnych

Struktura organizacyjna – ukazuje układ odpowiedzialności w przedsiębiorstwie. To układ stanowisk i tworzących je komórek organizacyjnych. Przedstawia stosowany w przedsiębiorstwie podział pracy, powiązania między funkcjami i czynnościami.

Rodzaje struktur organizacyjnych:

– liniowe – zasada jedności rozkazodastwa. Każdy podwładny ma tylko jednego przełożonego, od którego otrzymuje wszelkie polecenia i tylko przez niego może kontaktować się z pracownikami innych komórek oraz pozostałymi kierownikami

– funkcjonalne – podwładny podlega kilkoro przełożonym, z których każdy pełni inną funkcję zarządzania

– sztabowe – łączą elementy struktury liniowej i funkcjonalnej. Podłwadny podlega jednemu przełożonemu, ale ten korzysta z pomocy sztabów pełniących inne funkcje doradcze

A ponadto: macierzowe, dywizjonalne i organizacji wirtualnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.