Wypracowania

Analiza marginalna w przedsiębiorstwie

Analiza marginalna (SAMUELSON 1998) jest jedną z metod pozwalającą wyszukać optymalny wariant wyboru w przedsiębiorstwie. Jak podaje Samuelson, w analizie marginalnej rozpatrujemy niewielkie zmiany decyzji badając czy dana zmiana przyczyni się do osiągnięcia założonego celu w większym stopniu.

Założenia w analizie marginalnej są następujące:

Przy okazji warto przypomnieć sobie krzywą i równanie zysku.

Zysk=utarg (R) – koszty (C) = (a-VC)Q – FC – bQ(kwadrat)

Krzywa zysku jest odwróconą parabolą, której początek znajduje się na ujemnej części osi y (uwzględniamy koszty stałe).

W analizie marginalnej wykorzystujemy pochodne. Poszukujemy pierwszą pochodną zysku, która zarazem wyznacza punkt maksymalizujący zysk.

Zysk jest maksymalny gdy zysk marginalny równa się 0. Zysk marginalny jest maksymalny gdy koszt marginalny jest równy utargowi marginalnemu.

Zysk MAX gdy Zysk Marginalny=0

Zysk MAX gdy MC=MR

Źródło: Samuelson, Ekonomia menedżerska, 1998

Exit mobile version