Wypracowania

Wesele – Kompozycja i typ dramatu – Stanisław Wyspiański

* Akcja Dramatu Stanisława Wyspiańskiego Wesele rozgrywa się na dwóch planach:
plan realistyczny– ukazujący rozmowy gości weselnych, wzajemne niezrozumienie między miastem a wsią
plan symboliczno-fantastyczny– gościom weselnym ukazują się widma- postacie dramatu.

* Struktura Wesela
– jedność miejsca i czasu
– jedność akcji jest rozbita
– niektóre sceny mają konwencje dramatu klasycznego
– są sceny zbiorowe
– rozbudowane didaskalia
– synestezje
– postacie fantastyczne (Chochoł)

W Weselu przeplata się kilka technik pisarskich i prądów artystycznych:
impresjonizm– świadczą o nim didaskalia, które podkreślają opis dekoracji, gdzie autor zwraca uwagę na kolory, światło, dźwięk; budują nastrój
realizm– bohaterowie mają swoje pierwowzory, którymi są znajomi autora (akt I), np. Gospodarz- Włodzimierz Tetmajer
symbolizm– przedmiotu, postaci, sceny; na scenie pojawiają się goście z zaświatów- osoby dramatu (akt II i III )
– nastrojowość i teatralność tekstu- plastyczne operowanie barwą, światłem i mrokiem, zrytmizowanym ruchem postaci, muzyką
– Indywidualizacja wypowiedzi, wielość ich stylów, uwidacznianie kontrastów (Radczyni- Klimina, Poeta- Czepiec)
– gwarowa stylizacja
naturalizm– szczegółowe przedstawienie wyglądu i zachowania poszczególnych bohaterów

* Typy dramatu w Weselu
– dramat realistyczny (akt I- ukazanie stosunków wsi i miasta)
– dramat symboliczno-fantastyczny (akt II i III- pojawienie się osób dramatu- zjaw)
– dramat narodowy- (akt III- problem nowego powstania).

Exit mobile version