Wiersz Wisławy Szymborskiej Dwie małpy Bruegla nawiązuje do obrazu Pietera Bruegla Dwie małpy. Mówi o egzaminie dojrzałości, który się śni podmiotowi lirycznemu. Sytuacja liryczna została określona w pierwszym wersie wiersza – podmiot liryczny ma wielki naturalny sen. Jest to niezwykle…Całe wypracowanie →
Tematem wiersza Zbigniewa Herberta Guziki jest zbrodnia katyńska. Bohaterami utworu są tytułowe guziki, będące jedynym śladem dokonanego mordu na polskich oficerach. Tylko one pozostały po nich, przetrwały śmierć i zdaniem poety są świadkami zbrodni. Wynurzające się na powierzchnię ziemi guziki,…Całe wypracowanie →
Wiersz Zbigniewa Herberta Potęga smaku jest protestem poety wobec obowiązujących w literaturze polskiej zasady socrealizmu. Zdaniem podmiotu lirycznego dobry smak to odczuwanie piękna, estetyki i tylko ten, kto zna ideały klasycznego piękna powinien dostrzec, że ideały socrealistycznej sztuki są brzydkie,…Całe wypracowanie →
Zbigniew Herbert – poeta, dramaturg, eseista. Urodził się w 1924 r. we Lwowie w rodzinie inteligenckiej. W czasie wojny uczył się na tajnych kompletach. W 1943 r. podjął studia polonistyczne na konspiracyjnym Uniwersytecie Lwowskim. Brał czynny udział w działalności konspiracji…Całe wypracowanie →
częste odwoływanie się do wątków mitologicznych łączenie ironii z patosem, metafory z prostym językiem zagadnienia o charakterze filozoficznym nawiązania do historii i tradycji specyficzny klasycyzm – jako postawa poety wobec świata poszukiwanie sensu i wartości w ludzkim życiu wrażliwość na…Całe wypracowanie →
Czesław Miłosz – poeta, pisarz, eseista, tłumacz. Urodził się w 1911 r. w Szetejniach na Litwie w rodzinie inteligenckiej. Ukończył prawo na Uniwersytecie Stefana Batorego w Wilnie. Był współzałożycielem poetyckiej grupy Żagary oraz pisma o tej nazwie. Od 1936 r. pracował…Całe wypracowanie →
różnorodność rodzajowa i gatunkowa wierne odwzorowywanie rzeczywistości łączenie nowoczesności z tradycją rozważania filozoficzne intelektualizm precyzja języka, dokładność opisu – cechy charakterystyczne dla klasycyzmu związki z romantyzmem stoicki ideał szczęścia realizacja estetyki żagarowskiego katastrofizmu apokaliptyczna wizja świata współczucie ludzkiemu cierpieniu krytyka…Całe wypracowanie →
Tematem wiersza Czesława Miłosza Poeta są rozważania dotyczące sztuki tworzenia poezji. Podmiot liryczny zastanawia się, jakie znaczenie mają jego wiersze i czy tworząc poezję zawsze musi mieć na uwadze budowę swego dzieła literackiego, a więc czy musi zawsze kierować się…Całe wypracowanie →
Wiersz Czesława Miłosza Co było wielkie jest rozważaniem filozoficznym poety na temat możliwości ludzkiego poznania świata. Już na początku wiersza podmiot liryczny wyznaje, że co było wielkie małem się wydało, a co poraziło, więcej nie poraża. Doszedł bowiem do przekonania,…Całe wypracowanie →
Wiersz Tadeusza Różewicza Zostawcie nas ma charakter apelu. Podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do odbiorcy apostrofą: zostawcie nas. Wypowiada się w imieniu całego swojego pokolenia, które doświadczyło okrucieństwa wojny. Ich najpiękniejsze lata, młodość przypadły na czas wojennych działań, czas okrutny,…Całe wypracowanie →