Rzeczywistość w wierszu Stanisława Barańczaka NN próbuje sobie przypomnieć słowa modlitwy: szara przygnębiająca brak nadziei zakłamanie smutna ponura nie mająca sensu zdradliwa Bóg: jest niemy nie odpowiada na wołania ludzi nic nie wie nie patrzy na ziemię nie ma Go…Całe wypracowanie →
stać za kimś murem – bronić kogoś stać na czele – przewodzić nie stać kogoś na coś – nie mieć pieniędzy stać obiema nogami na ziemi – być realistą ziemia stoi przed kimś otworem – mieć wielkie możliwości stać na…Całe wypracowanie →
Szanowna izbo! Prosimy o uchwalenie zmian, które są niezbędne dla Polski, aby mogła stać się silnym państwem i zaczęłą się liczyć w Europie. W naszym nieszczęśliwym kraju dzieje się bardzo źle, ponieważ już od wielu lat król jest wybierany drogą…Całe wypracowanie →
Wartości zawarte w wierszu Wacława Potockiego Z ratusza na radę: patriotyzm dbałość o wspólne dobro uległość wobec władzy Antywartości: prywata kłótliwość i pieniactwo nieszanowanie władzy chciwość rządza władzy
Propozycje zmian zawarte w wierszu Wacława Potockiego Z ratusza na radę prezentują się następująco: zamiast króla wybierać konsulów urzędy powierzyć godnym zaufania ludziom karać zdradę ojczyzny śmiercią ograniczyć władzę szlachty
Co jest złe w Polsce? wolna elekcja szlachta kierująca się własnym dobrem i interesem wszystkie decyzje uzależnione były od szlachty przekupstwo na sejmach szlachra mająca większe przywileje niż sam król zdrada ojczyzny nie była karana Co było dobre w Polsce?…Całe wypracowanie →
Antygona jako tragedia antyczna: regularna budowa brak podziału na sceny obecność chóru jedno miejsce akcji jedność czasu i akcji najwyżej trzy postacie na scenie Dramat późniejszy: podział na akty i sceny zazwyczaj brak chóru wiele miejsc akcji, różny czas, wielość…Całe wypracowanie →
Dlaczego narrator grał? Narrator nie chciał brać udziału w grze, gdyż uważał, że Szuler i tak wygra, bo jest szulerem. Uległ jednak wbrew własnym przekonaniom i namowom kolegów. Grał, nie wierząc w wygraną. Dlaczego Szuler grał? Szuler grał nawet wtedy,…Całe wypracowanie →
Historia pierścienia w utworze Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Pierścień zaczęła się w momencie pochowania arcybiskupa Neapolu w kościele San Egidio, który miał go na palcu. Ten potrzeb widział Matteo, kościelny świątyni. W 1943 r. Neapol został zbombardowany. Kościelny zrozumiał, że to najlepszy…Całe wypracowanie →
Plan wydarzeń: Kościelny traci pracę. Kradzież woreczka kościelnemu. 1943 r. – samoloty amerykańskie bombardują Neapol. Bomba trafia w dziedziniec San Egidio. Matteo odnajduje kryptę ze zwłokami arcybiskupa. Kradzież pierścienia. Matteo traci przytomność przy wyjściu z bramy. Ludzie odnajdują kościelnego. Zainteresowanie…Całe wypracowanie →