Pojęcie i rodzaje innowacji
Pierwsze pojęcie innowacji wprowadził Schumpeter, który stwierdził, iż jest to pierwsze zastosowanie nowych idei naukowych w praktyce.
Dziś przez innowacje możemy rozumieć proces obejmujący wszelkie działania doprowadzające nowy produkt lub nową metodę wytwarzania do praktycznego zastosowania.
Nieco dłuższe pojęcie innowacji: zmiany istniejącego układu gospodarczego, które polegają na opracowywaniu i wdrażaniu nowych dla przedsiębiorstwa rozwiązań i ulepszaniu już istniejących, mających na celu podnoszenie skuteczności jego funkcjonowania.
Wyróżniamy następujące rodzaje innowacji:
1) Oryginalność zmian: twórcze lub odtwórcze
2) Mechanizm pobudzania innowacji: podażowe (stymulowane przez rozwój nauki i techniki) lub popytowe (stymulowane przez potrzeby na rynku)
3) Przedmiot i efekty innowacji: produktowe, procesowe, marketingowe lub organizacyjne. Dwie pierwsze zaliczane są do innowacji twardych, technologicznych, zaś pozostałe do miękkich, nietechnologicznych
4) Sprzężenie osobowe i instytucjonalne: sprzężone (innowacje wprowadzone przez wielu twórców), niesprzężone (innowacje wprowadzone przez jednego twórcę)
5) Wielkość i zakres skutków: strategiczne (duże) oraz taktyczne (małe)
6) Przedmiot odniesienia: mega, makro, mezo, mikro
Dodaj komentarz