Pojęcie i rodzaje innowacji

Pierwsze pojęcie innowacji wprowadził Schumpeter, który stwierdził, iż jest to pierwsze zastosowanie nowych idei naukowych w praktyce.

Dziś przez innowacje możemy rozumieć proces obejmujący wszelkie działania doprowadzające nowy produkt lub nową metodę wytwarzania do praktycznego zastosowania. 

Nieco dłuższe pojęcie innowacji: zmiany istniejącego układu gospodarczego, które polegają na opracowywaniu i wdrażaniu nowych dla przedsiębiorstwa rozwiązań i ulepszaniu już istniejących, mających na celu podnoszenie skuteczności jego funkcjonowania.

Wyróżniamy następujące rodzaje innowacji:

1) Oryginalność zmian: twórcze lub odtwórcze

2) Mechanizm pobudzania innowacji: podażowe (stymulowane przez rozwój nauki i techniki) lub popytowe (stymulowane przez potrzeby na rynku)

3) Przedmiot i efekty innowacji: produktowe, procesowe, marketingowe lub organizacyjne. Dwie pierwsze zaliczane są do innowacji twardych, technologicznych, zaś pozostałe do miękkich, nietechnologicznych

4) Sprzężenie osobowe i instytucjonalne: sprzężone (innowacje wprowadzone przez wielu twórców), niesprzężone (innowacje wprowadzone przez jednego twórcę)

5) Wielkość i zakres skutków: strategiczne (duże) oraz taktyczne (małe)

6) Przedmiot odniesienia: mega, makro, mezo, mikro

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.