Cykl życia produktu

Cyklem życia produktu nazywamy okres, w którym produkt znajduje się na rynku, a nabywca może go w tym czasie pozyskać.

Powodzenie każdego produktu zależy zatem od tego, jak długo będzie trwał cykl jego życia oraz jaka będzie wartość sprzedaży w całym cyklu. Znajomość przebiegu cyklu jest bardzo istotna. Pozwala bowiem podejmować strategiczne decyzje, np. dotyczące modyfikacji produktu.

Wyróżnia się następujące fazy cyklu życia produktu:

– faza wprowadzenia – zapoczątkowana w momencie wprowadzenia produktu na rynek. W tej fazie sprzedaż i zainteresowanie produktem jest niewielkie. Cena z kolei dość wysoka. Produkt występuje w formie podstawowej.

– faza wzrostu – produkt zyskuje zainteresowanie, klientów, a w efekcie następuje gwałtowny wzrost sprzedaży. Przedsiębiorstwo inwestuje w promocję, co powoduje spadek ceny produktu, ale zarazem zwiększenie popytu. Przy okazji wzrasta liczba konkurentów.

– faza dojrzałości – następuje zwolnienie sprzedaży. Reklama przestaje odgrywać tak znaczącą rolę jak w fazie wzrostu. Klienci stają się bardziej podatni na cenę. Stąd pojawiają się obniżki, upusty. 

– faza spadku – następuje spadek produkcji i sprzedaży. Promocja przestaje odgrywać jakąkolwiek rolę. Przedsiębiorstwo musi podjąć decyzję, albo o modyfikacji strategii, albo o wycofaniu produktu z rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.