Adam Mickiewicz – Dziady cz. III – Symbole biblijne w dramacie
Dramat Adama Mickiewicza Dziady cz. III objaśnia sens historii za pomocą symboli Pisma św.
- Francja, która uchyliła się w 1831 r. od przyjścia Polakom z pomocą przyrównana została do Piłata
- Herod – car rosyjski Mikołaj I
- obrazy odwołujące się do etapów męki Chrystusa:
– zdradzona Polska, dźwigająca krzyż ukuty z trzech drzew zaborców – przyrównana do Jezusa Chrystusa
– Polska zostaje ukrzyżowana, jej ramiona rozpostarte na całą Europę, a u jej stóp rozpocza matka Wolność, ma wzór Matki Boskiej stojącej pod krzyżem Chrystusa
– moskiewski żołdak przebija bok ukrzyżowanego ciała narodu
– symbol żołnierza rzymskiego, przebijającego bok konającego Jezusa
– Prusy i Austria pełnią rolę żoładków pojących żółcią - porównanie męczeństwa młodzieży wileńskiej do rzezi niewiniątek
- cały naród owiany białą szatą wznosi się ku niebu – wniebowstąpienie
- trzy źrenice, trzy czoła, trzy oblicza – określenie charakteryzujące Zbawcę w Apokalipsie św. Jana.
Dodaj komentarz